Profilprodukter är bra marknadsföring när varumärket placeras på produkter som målgruppen använder. Om framtagningen av profilprodukter föregås av en smart analys blir profilprodukterna betydligt mer effektiv marknadsföring.
Att trycka upp och dela ut olika slags profilprodukter är ett av de populäraste sätten att marknadsföra företag. Det brukar vara uppskattat, de flesta tackar trots allt inte nej till att få någonting gratis. Frågan är dock hur många av dem som fått en produkt som faktiskt använder den. Här gäller det för företag att tänka till, vilken typ av produkter kan ni dela ut som sedan också kommer den potentiella kunden eller samarbetspartnern till nytta? Ett USB-minne med logga är till exempel förmodligen betydligt mer effektivt än en penna. Pennor delas ut av alla, och risken är stor att pennan från ditt företag försvinner i mängden. Det finns gott om exempel på mer eller mindre lyckade profilprodukter.
Bra och mindre bra profilprodukter
Herrljunga ville år 2016 att invånarantalet i kommunen skulle öka. Hur gjorde de för att uppmärksamma människor på detta? Genom att dela ut profilprodukter såklart. Vad var det för produkt de delade ut? Här blir det genast lite mer otydligt, de valde nämligen att dela ut kondomer vars förpackningar pryddes av Herrljungas logga. De fick iallafall uppmärksamhet, så på något sätt var det ändå en succé?
Gör en målgruppsanalys och andra faktorer att ha i åtanke
- Fundera över er målgrupp och eventuella samarbetspartners, vilken typ av produkter skulle respektive grupp kunna tänkas ha nytta av?
- Ett exempel, det dricks mycket kaffe på kontor så kaffekoppar skulle kunna passa bra till en målgrupp som jobbar på kontor.
- Profilprodukter i form av kläder fungerar i regel bara för dem som jobbar på företaget. Om ni vill att potentiella kunder ska bära dem funkar det bäst om det går att associera märket med någon form av livsstil.
Det är värt att säga mer om kläder som profilprodukter. Om ni verkligen vill att människor ska bära dem måste ni nog i de allra flesta fall låta varumärket stå tillbaka för designen. Folk vill ha kläder som i första hand är snygga. Ibland går det att kombinera, som i fallet med en ung designer i Norrland som designade en serie tröjor med Norrlands-motiv.