Så marknadsför du ditt företag online

Som företagare är det viktigt att synas på nätet då det är där du har störst möjlighet att hitta nya kunder. Digital marknadsföring är en av grundstenarna i en bra marknadsföringsplan, för att säkerställa att företagets hemsida och sociala medier syns när möjliga kunder letar efter era produkter. För att maximera företagets möjligheter att nå ut finns det flera saker att tänka på både vad gäller hemsidan och övrig marknadsföring.

Genom att göra en sökordsanalys kan du nå lönsamhet och driva försäljning i verksamheten då du syns i sökmotorerna med rätt sökfraser och sökord. En sökordsanalys hos Pineberry tar reda på intentionen bakom kundernas sökningar, med hjälp av denna förståelse kan du sedan prioritera vilka sökningar som du anser är viktigast för verksamheten.

Bygg en hemsida för konvertering

Website,Design,On,A,Laptop,ScreenEn hemsida behöver vara relevant och se bra ut på alla enheter inklusive dator och mobil. Förutom att få många besökare till hemsidan till att börja med behöver den också byggas så att den konverterar besökarna när de väl är där, det vill säga att dina besökare gör det du önskar. Konvertering är ett mått på andelen besökare som utför de önskade göromålen på hemsidan, som att köpa en produkt eller ladda ner en pdf-fil. Det är viktigt att tidigt ta reda på vilka problem hemsidan har, och därefter prova olika lösningar. Om hemsidan inte konverterar besökarna kan det bero på en rad olika saker, som att de inte vill lämna ut sina personliga uppgifter i formulär. Det kan också vara så att besökarna hoppar av mitt i ett flöde på hemsidan. Då kan det underlätta om de får mer information kring hur lång tid det tar att nå målet.

Effektiv marknadsföring

Att utföra en sökordsanalys har flera fördelar.

  • Searching,Engine,Optimizing,Seo,Browsing,ConceptDin hemsida syns bättre i sökresultaten när dina kunder letar på nätet efter produkter och tjänster, vilket leder till fler besök och möjliga konverteringar.
  • För att kunna sälja sina tjänster effektivt behöver företaget veta vilken sorts verksamhet de driver, genom att exempelvis ta ställning för och emot viktiga frågor.
  • Konsumenterna tycker att företags värderingar är allt mer viktigt när de väljer vilka företag de handlar ifrån. Därför rör företag sig alltmer bort från de traditionella medierna och försöker bli mer synliga på sociala medier och på internet i övrigt.

Din hemsida behöver se seriös ut och vara lättnavigerad för att bygga förtroende hos kunderna. Utseendet bör matcha det grafiska konceptet för din verksamhet, och passa väl ihop med de produkter eller tjänster du säljer. Kunderna vill känna sig trygga när de handlar i din butik, annars finns det risk att de snabbt går vidare. Med en professionell utformning och en tydlig bakomliggande avsändare känner sig kunderna säkra i att investera pengar. Det är förstås också viktigt att ha en bra strategi vad gäller sociala medier och att koppla samman satsningar på hemsidan med övriga kanaler. Om du driver en e-butik är det klokt att erbjuda många typer av betalning, som PayPal, Klarna och andra betalningssätt. Detta ger dig möjlighet att konvertera fler målgrupper och öka försäljningen.